Sådan fungerer Viaplays sendinger

For at en fodboldkamp, en film, eller et afsnit af en serie skal kunne komme hjem til dig, skal det først igennem nogle forskellige skridt. Her kan du se hvilken vej sendingen skal gå, for til sidst at ende hjemme hos dig.

Se skridtene igennem her:

 

Viaplays sending

Viaplays sending

Samtlige sendinger som vi tilbyder, går gennem vores servere (hvordan det foregår, forklare vi nærmere i næste trin). Kort sagt kan man sige, at vi har to typer af materiale – live og biblioteksbaseret . Alle sportssendinger som vi tilbyder er live, og alle serier og film findes lagret i et bibliotek hos os.
CDN

CDN

Viaplay benytter sig af flere såkaldte CDN-leverandører. Det står for Content Delivery Network og indebærer, at vi sender vores stream til et stort antal forskellige servere, som er placeret rundt omkring i landet. Når du som kunde starter en sending får du det fra den server som ligger nærmest dig. Dette er for at materialet skal rejse en så kort strækning som muligt fra serveren hjem til din dagligstue. Skulle det være sådan at for mange kunde bliver tilsluttet samme server vil nogle blive sendt vider til den næstnærmeste server. Dette vil dog ikke have nogen betydning for kvaliteten. CDN-leverandøren afgør hvilken server som ligger nærmest dig.

Dette bliver baseret på dine nuværende DNS-indstillinger. DNS står for Domain Name System(domænenavnsystemet) og håndterer og oversætter domænenavne til IP-adresser, som behøves for at computer-tjenester fungerer korrekt. Disse indstillinger har amn mulighed for at ændre på egen hånd. Vi anbefaler dog at du altid anvender de indstillinger, som du får af din internetudbyder og ikke sætter din egen DNS.

Din internetudbyder

Din internetudbyder

Når sendingen har forladt vores CDN-leverandørers servere, når de først og fremmest din internetudbyder, som derefter leverer sendingen til lige præcis dig. Vi anbefaler en downloadhastighed på mindst 10 Mbit per sekund for live-materiale i HD-kvalitet.

bredbånd.dk har du mulighed for at teste din internethastighed. Har du en internethastighed på under det, som du betaler for kan du tage kontakt til din internetudbyder for eventuelt at opjusterer hastigheden. Man skal huske at tænke på at bredbånd.dk måler hastigheden mellem din internetudbyder og bredbånd.dks servere - altså ikke nødvendigvis de servere som vi anvender for at levere sendingen.

Netværk i hjemmet

Netværk i hjemmet

Vi anbefaler altid at benytte et netværkskabel, når muligheden er der - vi ved nemlig at dette gør forbindelsen endnu mere stabil. Skulle du stadig opleve at kvaliteten skifter findes der visse ting du kan gøre med dit netværk for at sikre, at det fungerer så godt som muligt.

  • Nulstill netværket. På samtlige routere findes der en on/off knap, som du anvende for at slukke dit netværk, herefter skal du holde det slukket i nogle minutter inden du starter det op igen. Det kan tage yderligere et par minutter inden din enheder i hjemmet på ny er tilkoblet internettet igen.
  • Undersøg routerens placeringen i hjemmet. Står routeren langt væk fra enheden du benytter kan dette påvirke oplevelsen når du streamer vores materiale. Meget af signalstyrken forsvinder desuden, hvis der findes tykke vægge imellem enheden og routeren.
  • Radiobølger. Forstyrrelser kan opstå, hvis der findes flere forskellige sendere og modtagere på samme trådløse frekvens. Dette kan opstå i både en villa og i et lejlighedskompleks, hvor mange bor tæt på hinanden. Mikroovne, fastnet - og mobile telefoner og andre enheder som benytter radiobølger kan være skyld i forstyrrelser på ens netværk. En løsning kan være at bytte kanal eller frekvens på din router. Dette kan du gøre direkte på selve routeren eller via en computer som er tilkoblet dit netværk, din internetudbyder kan også hjælpe dig med dette. Hvis man er i tvivl kan man kigge i manualen til ens router eller ringe til ens internetudbyder.
Enheden som benyttes

Enheden som benyttes

Alle enheder håndterer og tager imod information på forskellige måder og forskellige hastigheder. Dette kan resultere i at du oplever en bedre kvalitet og en mere stabil afspilning på en bestemt enhed. Vi benytter desuden forskellige videoformater på de forskellige enheder, så alle enheder har det format, som passer den specifikke enhed bedst. Sådan her ser opdelingen ud:

  • HLS - Android og IOS-enheder
  • DASH - HTML5 (webbrowseren Chrome samt Chromecast)
  • MSS/Smooth - Spillekonsoler, Smart-TV samt Silverlight(webbrowserne Firefox, Safari og Internet Explorer).

Afhængig af hvilken enhed du benytter, kan der være en forsinkelse på op til 90 sekunder på sportsudsendelser. Dette skyldes at vi formaterer alle sendinger så de kan afspilles over internettet.