Har du brug for hjælp?

Informationer til dig der har modtaget en spam-mail

Har du modtaget en email fra en afsender der hedder f.eks “*****@videotron.ca”, med information om at du skal bekræfte eller opdatere dine kortoplysninger? Denne mail er ikke sendt af os. Vil vil gøre dig opmærksom på at den pågældende mail er spam/fraud – og du bør derfor IKKE udfylde information på siden som der henvises til. Har du allerede udfyldt information anbefaler vi at du hurtigst muligt kontakter din bank og beder dem at spærre dit kort. Du bør endvidere kontakte politi og anmelde dette.

Modtagere af disse mails er ikke baserede på Viaplay´s kunderegister og størstedelen af dem der har modtaget mailen har ikke en registreret brugerkonto på Viaplay.

Vores tips omkring hvordan du kan opdage om en email eller en webside er falsk:

– Seriøse firmaer og myndigheder efterspørger aldrig personlig information via email. Om du er usikker på om en email du har modtaget er falsk, kontakt firmaet som du tror har sendt den pågældende email.

– Kontroller at du havner på den rigtigte webside hvis du klikker på linket. Når du er kommet til websiden kan du også kontrollere sidens URL. Den vil som regel efterligne firma´et som den prøver at lade som om har sendt emailen – men indeholde stavefejl eller usædvanligt mange tegn eller bogstaver.

– Hvis emailen indeholder stavefejl eller grammatikfejl, som f.eks et lille startbogstav i sætningen, så bør du undersøge sagen nærmere inden du udfylder nogle oplysninger overhovedet.

– Du bør aldrig åbne email eller vedlagte filer som du ikke kender til i forvejen – eftersom disse kan smitte din computer med virus. Dette kan lede til at bedragere får adgang til din bankkonto.

– Overlad aldrig personlige brugeroplysninger via Facebook eller andre sociale medier.

– Svar aldrig på spam, phishing, nigeriabrev, falske gevinster, falske advarsler om virus, eller lignende.

Var denne artikel til hjælp? 101
Kontakt os